WYCIECZKA KLAS ÓSMYCH – SZLAKIEM PIASTOWSKIM.

5 maja 2022 r. dzień przywitał nas słońcem. O godzinie 6.30 klasy ósme – wyspane i gotowe na przygodę wraz z opiekunami wyruszyły na wycieczkę autokarową Szlakiem Piastowskim. Wycieczka miała na celu zapoznanie uczniów z początkami powstania państwa polskiego.

Pierwszym punktem naszej wycieczki był zespół pałacowo-parkowy w Kórniku. Wspaniały i zadbany zamek z XV wieku, zachwycił nas stylem angielskiego neogotyku po przebudowie z XIX wieku. Przewodnik wspomniał, że ponoć do dziś po zamku i parku przechadza się nocami „Biała dama”!

Następnie udaliśmy się do Gniezna – pierwszej stolicy Polski. W tym mieście na każdym kroku tchnie najstarsza historia naszego państwa. Bazylika archikatedralna Wniebowzięcia NMP i św. Wojciecha nazywana jest Matką Polskich Katedr. Zobaczyliśmy najstarszą część budowli, w której znajduje się prezbiterium z relikwiami św. Wojciecha wraz z zrekonstruowanym jego dawnym grobowcem. Odwiedziliśmy również Rynek gnieźnieński, a następnie udaliśmy się na spacer czerwonym szlakiem wokół Jeziora Jelonek do Palcu św. Wojciecha, Gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Początków Państwa Polskiego.

Po dużej dawce historii wyruszyliśmy się na miejsce zakwaterowania do Skorzęcina, gdzie czekała na nas ciepła i pyszna obiadokolacja oraz wieczorny spacer nad pobliskie jezioro.

Kolejnego dnia tuż po śniadaniu wyjechaliśmy do Lednicy. Na miejscu dowiedzieliśmy się o początkach państwa polskiego podczas zwiedzania parku etnograficznego Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Przeprawiliśmy się promem na wyspę Ostrów Lednicki, na której obejrzeliśmy najstarszy w Polsce zespół preromańskiej architektury pałacowo-sakralnej.

W Poznaniu pierwszym punktem, który zrobił na nas wrażenie było jezioro Maltańskie – słynne centrum rekreacji poznaniaków. Centrum Poznania zachwyciło nas wspaniałą zabytkową Starówką i wieloma cennymi zabytkami: pobliska fara zaliczana jest do najbardziej okazałych barokowych budowli w kraju, która do dziś zachwyca swoim wystrojem. Na Ostrowiu Tumskim zobaczyliśmy najstarszą w kraju katedrę – miejsce pochówku pierwszych władców Polski.

Pełni wrażeń i niezapomnianych wspomnień wróciliśmy do domu.

Nad naszym bezpieczeństwem czuwały panie Anna Jelenkowska, Iwona Kasztelan, Anna Piekoszewska, Marzena Żak oraz niezawodny przewodnik Pan Marian.

Szkoda tylko, że to ostatnia wycieczka klas ósmych…