W roku szkolnym 2023/24 po raz kolejny OSP w Łosiowie realizuje program edukacyjny „TRZYMAJ FORMĘ” – ŻYJ AKTYWNIE I ZDROWO pod patronatem Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego w Brzegu. Projekt skierowany jest do uczniów kl. IV – VIII, ich rodziców oraz wszystkich nauczycieli szkoły, koordynowany przez p. Jadwigę Fornal nauczyciela biologii, p. Piotra Barszcza koordynatora sportu, z udziałem p. Elżbiety Ochman nauczyciela wdżwr i p. Marzeny Żak- instruktora fitness.
Szkoła otrzymała materiały edukacyjne promujące zdrowie, które są bazą do działań. W tym roku program realizowany jest metodą projektów: społecznego, którym były biegi uczniowskie pod hasłem „Święto Niepodległości, czas zdrowia i radości” oraz projektu edukacyjnego, w którym że liderzy, uczniowie z kl. VII i VIII pod kierunkiem nauczycieli samodzielnie opracowali i realizują Osobisty Model Zdrowego Stylu Życia. Model ten oparty jest na właściwym odżywianiu się opartym na zbilansowanej diecie, systematycznej aktywności fizycznej, umiejętnym ograniczaniu skutków stresu i dystresu i eliminowaniu uzależnień. Już w lutym uczniowie kl. V-VIII pracowali metodą projektu analizując i tworząc etykiety zdrowych zakupów. W marcu uczniowie kl. IV, VI, VII tworzyli tzw. „mapę myśli” wykorzystania w diecie zdrowych produktów pochodzenia pszczelego, w tym miodu jako wartościowego zamiennika cukru. Na lekcjach wdżwr pogłębiali wiedzę na temat jakości i ilości spożywanych posiłków, przygotowywali zdrowe tosty oraz zdrowe sałatki. W kwietniu liderzy przeprowadzą pogadanki dla kolegów z kl. IV -VIII prowadzące do stworzenia ich Osobistego Modelu Zdrowego Stylu Życia, zaczynając od obliczania własnego BMI, komponowania własnego Talerza Zdrowego Żywienia opartego na zasadach zbilansowanej diety. W maju liderzy zaplanowali warsztaty praktycznego przygotowywania zdrowego posiłku- tortilli wieloziarnistej zgodnie z powyższą ideą.
W Kl. VII na ostatnich lekcjach biologii uczniowie uczyli się radzenia sobie ze stresem poprzez ćwiczenia oddechowe, relaksację Jacobsona i zachowania asertywne . Swoje prace projektowe liderzy wyeksponowali na gazetce szkolnej i stronie internetowej, aby podzielić się zdobytą wiedzą i doświadczeniem z młodszymi kolegami w szkole oraz rodzicami.
Jadwiga Fornal