11 kwietnia 2025r. uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej im. Juliusza Słowackiego w Łosiowie uczestniczyli w niecodziennym „Spacerze świadomości dla niepełnosprawności i neuroróżnorodności”. Celem spaceru było okazanie solidarności i akceptacji dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich możliwości, niepełnosprawności, choroby przewlekłej czy neuroatypowości.
Wcześniej wychowawcy klas omówili z uczniami wyżej wymienione zagadnienia wykorzystując różnego rodzaje publikacje, prezentacje, bajki i opowiadania terapeutyczne oraz inne zebrane materiały edukacyjne. Następnie uczniowie klasy pierwszej i drugiej pod okiem wychowawcy wykonali na zajęciach plastycznych kolorowe wiatraczki, niebieskie serduszka oraz kolorowe taśmy w kolorach odpowiadających różne niepełnosprawności.
Uczniowie klasy trzeciej i czwartej okazali się bardzo kreatywni i pod okiem wychowawców wykonali tematyczne gazetki i recyklingowe instrumenty, a wśród nich można było zobaczyć gitarę, grzechotki, kołatki czy kolorowe fujarki.
Uczniowie klasy piątej i szóstej wykonali banery świadomości, na których pojawiły się informacje na temat schorzenia i hasła promujące tolerancje i zrozumienie dla osób niepełnosprawnych, chorych czy neuroróżnorodnych.
Klasy siódme i ósme zaprojektowały, a następnie wykonały ulotki informacyjne promujące świadomość i akceptację różnorodności. Uczniowie w dniu spaceru „uzbrojeni” w banery, ulotki informacyjne, recyklingowe instrumenty muzyczne ubrali się w przypisane do odpowiedniego koloru ubrania, które symbolizowały daną niepełnosprawność, aby solidaryzować się z koleżankami i kolegami, które borykają się z różnymi trudnościami i lękami udali się na spacer po okolicy.
Bardzo miło było popatrzeć na zjednoczenie się młodych ludzi, którzy dzięki aktywnemu zaangażowaniu okazali wsparcie, solidarność, akceptację dla osób różniących się od nas, gdyż są neuroatypowi, niepełnosprawni czy chorzy.
Dzięki udziałowi w projekcie, ale również przez inne działania profilaktyczne w szkole budujemy świadomość i rozumienia różnorodności od najmłodszych lat. Działania te pomagają w tworzeniu bardziej otwartego i tolerancyjnego społeczeństwa. Różnorodność językowa, kulturowa w szkole stanowi ogromną wartość edukacyjną i społeczną. Dzieci, które uczą się w takim środowisku, rozwijają pozytywne postawy i umiejętności, które są istotne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.