Maluchy w Laboratorium Przyszłości – okulary 3D
Było dużo emocji, ekscytacji, radości, pisku, a nawet krzyku i akrobatycznych figur. Tak spontanicznie odkrywały świat wirtualnej rzeczywistości w okularach 3D młodsze dzieci naszej szkoły – uczniowie kl. I-III na lekcji bibliotecznej z p. Jadwigą Fornal na początku czerwca. A przeżycia były nie byle jakie, ponieważ za sprawą okularów znalazły się w dzikiej Afryce, na kraterze czynnego wulkanu Nyiragongo, ośnieżonego szczytu Kilimandzaro, odbyły lot balonem i samolotem nad pustynią Saharą. Ukrywały się w dżungli przed krążącymi wokół nich gepardami, podziwiały trójwymiarowe słonie i żyrafy. Poznawały w atrakcyjny sposób problematykę ochrony Konga, znalazły się w centrum tętniącej życiem wioski murzyńskiej. Niektórzy dosłownie tańczyli z muzykami ulicznymi a przede wszystkim, co było celem lekcji, uczniowie poznali „Trudy edukacyjne afrykańskich dzieci”. Prawie namacalnie znaleźli się pośród afrykańskich rówieśników oraz obejrzeli dokładnie wyposażenie ich skromnej sali lekcyjnej w szkole podstawowej i mogli porównać ze swoimi warunkami.
Na lekcjach biologii uczniowie kl. VII i VIII zagłębili się w „Poznawanie tajemnic ciała ludzkiego” w wymiarze 3D. Z zaciekawieniem docierali do mózgu jako centrum zarządzania aby stamtąd obserwować działanie narządów zmysłów. Następnie przemierzali ciało wraz z układem trawiennym, krwionośnym i innymi. Dzięki Laboratorium Przyszłości dzieci doświadczyły, że uczenie się nie zawsze musi być trudne i żmudne a czasami może być pełne satysfakcji i radości. O ile młodsze dzieci pochłonięte były bez reszty wirtualną rzeczywistością, o tyle uczniowie kl. VIII po pół godzinie pracy poprosili o dokończenie lekcji zastępstwa na podwórku szkolnym w formie gier sportowych, co mnie jako pedagoga napawa radością i nadzieją, ze wirtualny świat nie skradnie nam do końca serc naszych dzieci…
Jadwiga Fornal