II DZIEŃ NAUKI W PSP W ŁOSIOWIE

Dnia 26.10.22r.  odbył się w naszej szkole już po raz drugi „Dzień nauki”, w którym uczniowie klas IV-VIII  przy wykorzystaniu sprzętu, otrzymanego w ramach udziału  w projekcie „Kreatywna Opolszczyzna – program twórczych metod kształcenia”,  brali udział w wielu ciekawych doświadczeniach biologicznych, chemicznych i fizycznych. Oprócz tego rozwijali swoje zdolności programowania robotów.

Uczniowie należący do sekcji informatycznej podczas zajęć z Ozobotami przekonali się, że programowanie może być zabawą i piękną przygodą.  Małe, inteligentne roboty, które bawiąc, uczą zasad programowania i wprowadzają  w świat robotyki a przy tym budzą ciekawość zarówno młodszych jak i starszych, zaciekawiły wszystkich.  Uczniowie wykazali się  kreatywnością, gdy wpisywali kolorowe kody na przygotowanych kartach pracy. Z dużym zaangażowaniem planowali i rysowali trasy według własnych pomysłów. Następnie zapisany, czy też namalowany kod, został wykonany przez małego robota. Lekcja wzbudziła wiele pozytywnych emocji i zachęciła uczniów do wymiany własnych doświadczeń związanych z programowaniem.

       Uczniowie bardzo dobrze wykazali się również w roli programistów, podczas programowania robotów z kloców Lego Mindstorms, które wcześniej skonstruowali ich koledzy. Największe emocje wzbudził wyścig robotów, które wykonywały określone wcześniej zaprogramowane polecenia. Wszyscy bawili się znakomicie nie czując zmęczenia ani upływu czasu. Okazało się, że robotyka jest bardzo ciekawym zajęciem, które można wykonywać w wolnym czasie i nie tylko.

       Uczniowie należący do sekcji doświadczeń, używając różnych pomocy naukowych i wykonując doświadczenia, poznawali ciekawe zjawiska otaczającego ich świata. Używając zestawu z optyki, mogli zaobserwować odbicie światła od zwierciadła wklęsłego, wypukłego, przejście światła przez płytę płaskorównoległą i przez cienką soczewkę dwuwypukłą. Zaobserwowali również skupienie i rozproszenie światła a także  zjawisko załamania światła za pomocą wykorzystania pryzmatu i soczewek.

        Podczas wykonywania  doświadczeń z zestawem elektryczność, udowodnione zostało, że tarcie wytwarza prąd, że istnieje biegun dodatni i ujemny oraz że człowiek jest dobrym przewodnikiem prądu elektrycznego.  Dzięki tym pomocom naukowym  uczniowie nauczyli się także, jak zbudować prosty obwód elektryczny.

          Zestaw do doświadczeń z czujnikami, które bezprzewodowo przesyłają dane pomiarowe z wykorzystaniem aplikacji measureAPP firmy Phywe, umożliwił  zbadanie najważniejszych parametrów powietrza tj. ciśnienia, temperatury i natężenia światła.  Wyniki pomiarów, uczniowie mogli odczytywać z wykresów, przedstawionych w aplikacji na tablecie. Kolorymetr pozwolił na pomiar barwy różnych roztworów, przygotowanych wcześniej przez uczniów.

          Oglądając preparaty biologiczne pod mikroskopem, uczniowie mieli możliwość przejrzenia nawet najdrobniejszych szczegółów budowy anatomicznej owadów takich jak: pszczoła miodna, mucha, mrówka, komar, czy motyl. Każdy z zaciekawieniem przyglądał się budowie owadów ich aparatów gębowych i  odnóży.

         Wszyscy uczniowie stwierdzili, że zdecydowanie wolą lekcje w takiej właśnie formie, ponieważ są o wiele ciekawsze, wymagają ich zaangażowania oraz umiejętności współpracy w grupie a przede wszystkim użycia zdobytej wiedzy podczas wykonywania nowych i ciekawych doświadczeń, dzięki którym poznają otaczający ich świat.

Skip to content