DZIEŃ NAUKI W PSP W ŁOSIOWIE

W naszej szkole 6 czerwca br. odbył się „Dzień nauki”, w którym uczniowie klas IV-VIII  przy wykorzystaniu sprzętu, otrzymanego w ramach udziału  w projekcie „Kreatywna Opolszczyzna -program twórczych metod kształcenia”,  brali udział w wielu ciekawych doświadczeniach biologicznych, chemicznych i fizycznych, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych otrzymanych w ramach projektu. Oprócz tego rozwijali swoje zdolności programowania robotów, posługiwania się językami obcymi oraz ćwiczyli koncentrację i cierpliwość układając origami.

W tym dniu uczniowie mieli okazję zapoznać się z pasjonującym światem robotów Lego Mindstorms. Robotyka dla dzieci to nic innego, jak budowanie robotów ze specjalnych klocków Lego i programowanie ich, dzięki czemu są one w stanie wykonać określone polecenia. Uczniowie mieli za zadanie zaprogramować roboty, które wcześniej skonstruowali ich koledzy, uczestniczący w zajęciach z projektu „Inteligentnie zaprogramowani”. Dzieci wspaniale sprawdziły się w roli programistów. Po obejrzeniu instrukcji programowania, bawiły się nie czując ani zmęczenia ani upływu czasu. Największe emocje wzbudził oczywiście wyścig zaprogramowanych już robotów. Kiedy okazało się, że zajęcia dobiegły końca, wszyscy byli zawiedzeni. Ale przecież to nie były jedyne atrakcje tego dnia.

Nauka programowania nie musi być ani trudna ani nudna, wręcz przeciwnie może być zabawą i piękną przygodą, o czym przekonali się uczniowie na zajęciach, które odbywały się w pracowni informatycznej. Poszczególne klasy pracowały z Ozobotami,  małymi, inteligentnymi robotami, które bawiąc, uczą zasad programowani i wprowadzają  w świat robotyki a przy tym budzą ciekawość zarówno młodszych jak   i starszych. Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania z zasadami działania robota, następnie uczestnicy zmagali się z prostymi zadaniami. Uczniowie wykazali się niczym nieograniczoną kreatywnością. Wpisywali kolorowe kody na przygotowanych kartach pracy. Z dużym zaangażowaniem planowali i rysowali trasy według własnych pomysłów. Następnie zapisany, czy też namalowany kod, został wykonany przez małego robota. Młodzi programiści pracowali w parach, co przekłada się na dobrą praktykę pozytywnych zachowań społecznych. Lekcja wzbudziła wiele pozytywnych emocji i zachęciła uczniów do wymiany własnych doświadczeń związanych z programowaniem.

Umiejętność posługiwania się językami obcymi jest niezwykle istotna o czym przekonali się  uczniowie, którzy  zostali zaproszeni do Świata języków. Pracowali metodą stacji . Pierwsze stanowisko przeznaczone było na grę w Dobble po angielsku, w której  powtarzali liczebniki. Stacja druga, to składanie puzzli- układanie człowieka, jego organów wewnętrznych i nazywanie ich po angielsku. Stacja trzecia to gra ” Węże i drabiny” z zakresu słownictwa angielskiego. Kolejny przystanek to zaproszenie do gry Memory w języku niemieckim. Stacja 4 obejmowała pracę ze słownikiem w języku francuskim. Na koniec grając w  grę ” Kocham Cię Polsko!” uczniowie układali czteroliterowe odpowiedzi na zadawane pytania w języku polskim.
Uczestnicy byli aktywni i zaciekawieni.

 Wszystkie dzieci lubią eksperymentować, dzięki temu poznają świat i szybciej się go uczą. Dlatego w  szkolnym laboratorium chemicznym uczniowie mieli możliwość zapoznania się z różnymi substancjami. Eksperymentatorzy prezentowali i tłumaczyli zachodzące reakcje chemiczne. Uczniowie młodszych i starszych klas dowiedzieli się, że dwutlenkiem węgla, który powstaje w wyniku wymieszania sody i octu, można zgasić świeczkę i nadmuchać balon. Nauczyli się jak w warunkach domowych wykonać lampę lawę używając prostych składników: sody, octu i oleju. Poznali sposoby odkrywania wodorotlenków i kwasów za pomocą wskaźników takich jak oranż metylowy oraz fenoloftaleina, które przyjmują różne zabarwienie w zależności od odczynu roztworu. Doświadczenie z  podpaleniem banknotu, wcześniej zanurzonym w alkoholu, cieszyło się największym zainteresowaniem. Okazało się, że nie wszystko, co się pali, spala się. Nie obyło się bez efektu „wow”.

Uczestnicząc w doświadczeniach biologicznych, wszystkie dzieci nauczyły się  sposobu na wykonanie bajkowego, kolorowego deszczu za pomocą pianki do golenia i różnych barwników. W drugim doświadczeniu poznali właściwości płynu do naczyń, pod którego wpływem pieprz pływający na mleku, uciekał na boki naczynia. Ciekawość wzbudził „zaczarowany atrament”, który znikał w wodzie zimnej a pojawiał się ponownie po wlaniu do naczynia octu. Każdy przekonał się o tym, że ocet ma wpływ na zmiękczanie kości a w tkankach drewna i łyka u roślin ma miejsce zjawisko przewodzenia. Na koniec uczniowie nauczyli się, jaki wpływ ma alkohol  na białko jaja kurzego.

 Podczas składania origami i budowania z klocków lego rozwijamy wyobraźnię przestrzenną, myślenie konstrukcyjne, uczymy się kombinacji oraz tego, jak poszczególne etapy wpływają na efekt końcowy naszej pracy. Tego mieli możliwość doświadczyć uczniowie poszczególnych klas. Składając figury z papieru i układając własne budowle z klocków, uczniowie ćwiczyli koncentrację uwagi, logiczne myślenie  i pamięć, co w przyszłości może mieć wpływ na efekty w nauce oraz daje możliwość kreatywnego spędzania wolnego czasu. Każdy mógł ocenić efekty swojej pracy, które wywoływały uśmiech i zadowolenie.

Cała impreza zakończyła się konkursem kodowania, w którym wyłonieni i nagrodzeni zostali „Mistrzowie kodowania”. Możliwość uczestniczenia we wszystkich działaniach podczas tego wyjątkowego dnia, wzbogaciła szczególnie wiedzę praktyczną uczniów, którą mogą wykorzystać w przyszłości podczas planowania swojej kariery zawodowej oraz rozwijania zdolności i pasji.

Skip to content